utsikt-bergamo

Vi är inte i Sverige!

Nä, det vet vi att vi inte är. Men ibland glömmer man bort att saker och ting är annorlunda än vad de är hemma. Det märkte vi igår eftermiddag och kväll.

Lyxig frukost

Underbart pigg efter en lång natts sömn gick vi till caféet där vi skulle få vår frukost som ingick i airbnb-bokningen. Det dukades upp toast, vaniljkrämsfylld croissaint och cappuccino/expresso samt apelsinjuice. Vilken otroligt god sockerkick!

Citti Alta och funicolare

Speedade av energi tog vi bergsbanan (funicolare) upp till gamla delen, Citti Alta.

bergamo-bergbana

Vi promenerade igenom gatorna och såg affärsinnehavarna öppna upp sina butiker, ställa ut lockvaror på utsidan. Brödbilarna lämnade bröd till höger och vänster vi var inte så många turister som var ute. Istället för att ta funicolare till högsta punkten så gick vi. Det var svettigt med samtidigt fantastiskt att sakta men säkert få bättre och bättre utsikt i takt med att vi kom längre upp.

utsikt-bergamo-citti-alta

Väl uppe så belönades vi med en ljuvlig utsikt och en god fika i form av färsk frukt och glass, och ett glas vin så klart!

frukt-glass-citti-alta

Det blev bergbanan ner istället till Citti Alta igen där vi gick på andra gator, in i andra gränder och såg otroligt mycket vackra och gamla byggnader. Till slut hade vi gått så långt att vi nästan var i nedre stadsdelen igen, så vi gick resten också, väldigt backigt men det gick fint.

Var ligger mataffären!?

Efter en dusch och lite nerkylning med AC:n i lägenheten gick vi ut för att köpa lunch. Vi visste det skulle finnas ett snabbköp alldeles intill där vi bor, men vi hittade det inte. Vi läste efteråt på Google att det är väldigt svårt att hitta. Jo, det kan vi skriva på, vi gick omkring i säkert en timme och letade, men vi hamnade på bakgator som vi troligen inte annars besökt, så det var bra att vi fick se mer av Bergamo. Hittade en liten kvartersbutik där vi köpte massa frukt som vi åt till lunch i en park nära stationen.

Latte är varm mjölk

Det var marknad i staden, alla stånd hade exakt samma utseende, men självklart olika innehåll 🙂 Det var en gul matta utrullad framför stånden, det såg städat och snyggt ut. Det är något som jag generellt tänkt på – allt är så snyggt och prydligt. Det är väldigt mycket gamla byggnader och kullerstensgator, och inte ett enda papper ligger och skräpar. Ändå ser man inte några som går och städar. Här bryr man sig om sin stad, det gillar jag!

Utmed marknaden hittade vi en servering, vi tänkte ta ett glas vin och se på folk. Det blev en stor glass och ett glas vin. Och ett fat med tilltugg. Det senare får man utan att man beställer det. När jag beställde in ett glas vin till, fick vi ytterligare ett fat med tilltugg. Vi skulle ju inte äta.. 🙂

På bordet intill satt ett gäng svenska killar som vi pratade med lite. De ville till Glenn Strömbergs restaurang och jag sa att han inte har en egen, för jag hade inte hittat något om det på Google. Till slut skickade jag en tweet som Glenn senare svarade på.

Den ena av killarna fick in en kopp med varm mjölk när deras beställning serverades. Han insåg att han beställt en ”Latte”. Missade visst att säga ”Café Latte”. Härligt!

Samma sak fick jag själv erfara senare när vi promenerat runt i 1,5 timme för att hitta en restaurang att äta på (det var massor av pubar men hade svårt att hitta en mysig restaurang). Till slut blev det pizza på närliggande pizzeria. Jag beställde in en med tomat och vitlök. Vad fick jag, jo en pizza utan ost så klart. Det var faktiskt gott även utan ost, men så lätt att man inte tänker sig för utan använder samma tankesätt och tal som i Sverige.

Idag ska vi iväg till Monza och sen Milano så nu lämnar vi strax Bergamo med tåget men först en sån där lyxig frukost till!

Publicerat:

25°C / 12°C
24°C / 9°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.