Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

”Välkommen till…” är ingen bra pitch

På alldeles för många sajter jag besöker ser jag ”Välkommen!” som första ord vilket jag tycker är väldigt synd. Gör om – gör rätt. Här får du lite tips!

Det är ju trevligt att bli välkomnad, men man har oftast inte tid med artighetsfraser när man surfar. Man vill veta vad du och ditt företag kan erbjuda. Man vill veta att det är värt sin tid att klicka vidare in på sajten. Man förstår att man får de svar man vill ha.

Finns så klart sajter där en sådan välkomstfras inte skulle kännas helt fel, t.ex. på destinationssajter som är riktade till turister och besökare för en stad. Fast även där skulle i alla fall jag hellre se en pitch för staden. Varför ska jag besöka staden hade varit bättre att informera om. Att jag är välkommen utgår jag ifrån!

Pitcha din verksamhet

Använd möjligheten att ta det mest iögonfallande utrymmet på din sajt för att sälja in ditt erbjudande. Du har inte lång stund på dig att fånga besökaren för vidare klick in på sajten. Att då direkt ha förklarat vad det är för företag man hamnat på gör risken mindre att du tappar besökare. Du vill ju inte att de ska lämna och gått vidare till nästa på Googles sökresultat.

Hur du skriver en bra pitch är inte jag rätt person att råda om, det finns duktiga copywriters till det. Men jag kan ge några grundtips, som alltså bara är en liten vägledning för att du ska komma igång. Oavsett så är det är bättre än Välkommen!

  • Har du olika målgrupper för din sajt, så välj den pitch/rubrik som passar den största målgruppen. Hellre en riktad rubrik till en målgrupp än en otydlig som ska försöka täcka in alla målgrupper.
  • Använd viktiga sökord i din pitch
  • Var konkret och kortfattad
  • Se till att den är intressant nog att läsa

Exempel på bra och dålig pitch:
Vilken är bäst? ”Jag gör hemsidor” eller ”Gör fler affärer och tjäna mer pengar med din hemsida”

Jag tror du fattar vad jag menar och som sagt, detta är bara en liten ögonöppnare. Jag känner många duktiga copywriters och kopplar gärna ihop dig med någon om du behöver hjälp att skriva för din webbplats!

Sökovänligt

Man behöver tala om även för Google vad det är man erbjuder och vad sajten handlar om. Ju tidigare och ju oftare du använder sökfraser som du vill bli hittad på desto större är möjligheten att du faktiskt får besökare från ex. Google sökresultat. Men att skriva Välkommen! som första ord signalerar fel även till Google.

Se till att pitchen/rubriken är en h1:a. Du kan själv styra att det blir en h1:a, beroende på hur din sajt är uppbyggd. Oavsett så ska du ha en h1:a på din startsida och är den rätt formulerad är den väldigt lämplig som h1:a! Kan du inte fixa detta själv be din webbyrå om hjälp!

Gör om och gör rätt

Använd med andra ord din viktigaste och tydligaste plats på din sajt bättre! Se till att du med din pitch/rubrik/h1:a får besökarna att förstå att ditt erbjudande är oemotståndligt och att du verkligen kan hjälpa till att lösa deras behov. Få besökarna att förstå att de är rätt på ställe, få dem att vilja läsa mer för att se vad ditt erbjudande innebär.

Detta inlägg publicerades först på vimlewebb.se men är flyttat hit till Webbtanten.

Inga kommentarer än.

Eller vad tycker du?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *