Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Obehagligt bemötande av Relacom tekniker

Jag vill kunna lita på tekniker och hantverkare jag släpper in i vårt hem. När jag dessutom är ensam hemma blir det ännu viktigare.

Detta inlägg är skrivet med en stor klump i magen och jag är högröd i ansiktet. Vill direkt be om ursäkt för att det saknas rubriker och att texten kan vara osammanhängande ibland.

Nån gång i juni hade vi åsknedslag som slog ut båda våra modem till de två abonnemang vi har hos Telia på ADSL.

Det ena abonnemanget är Telias egna modem, som de har garanti på och byter ut vid åsknedslag. Det andra abonnemanget har vi egen utrustning på. Den egna utrustningen åkte vi genast och köpte ny till och ersatte och den linan har funkat oklanderligt sedan dess.

Den andra linan har inte funkat sen dess. Jag har inte exakta siffror men den håller normal hastighet i nån timme, sen faller det ner till att inte kunna surfa alls tills man startar om modemet.

Vi har haft tekniker här springande hela sommaren för att felsöka och åtgärda problemet. Det har varit tekniker från olika företag. Min gissning är att de har olika kompetensområden.

En av teknikerna som kom hit 25/7 betedde sig oförskämt och obehagligt. Mitt meddelande till Telia (skrivet på mobiltelefonen därför en del felstavningar) var det här:

Igår hade vi besök av ytterligare en tekniker. Han kom från Relacom. För ärende 27773258 som nu pågått ett tag med 5 besök av tre olika tekniker. De andra två har varit bra, men den vi hade igår vill vi inte ha hit igen.

 För det första ringde han o påstod att jag inte var hemma, han hade inte ens gått ur bilen o ringt på. Hag var hemma. Det var en het dag. Han ställde bilen i solen, trots att skugga finns, och lät bilen gå på tomgång. Mina djur går i till o jagad honom flytta bilen till skuggan o stänga av motorn. Det ville han inte alls göra. Jag frågade då om han bara skulle in och vända o sen gå tillbaka till bilen (tänkte att isf så är det ok m tomgången). Han sa då ja och jag sa nåt om att jag annars tycker han ska stänga av motorn. Han klagade på sina kollegor som om de inte visste vad de gjorde och ifrågasatte deras jobb inför mig. Mkt oproffsigt! Han lyssnade inte på vad jag sa utan hade hela tiden egna svar. När jobbet drog ut på tiden bad jag honom snällt igen att stänga av motorn men det tänkte han inte göra. Han avslutade med att göra nåt i stationen, vilket han själv inte skulle kunna kontrollera om det avhjälpte problemet utan vi skulle själva hålla koll. Kan meddela att problemet kvarstår.

Hans attityd är en av de värsta jag upplevt och jag tyckte det var obehagligt att vara ensam hemma med honom i huset. detvilljag inte uppleva i mitt hem igen!

Svaret från Telia dröjde två dagar men så här skrev dem:

Först och främst så vill jag be så hemskt mycket om ursäkt för det inträffade. På det där sättet ska inte teknikerna bete sig, det är allt annat än okej! Jag har därför tagit detta vidare och teknikern kommer att få veta att detta beteende inte är okej när man har med våra kunder att göra. Vi accepterar det inte under några som helst omständigheter.

Jag kan se att en stor åtgärd är genomförd på din anslutning och detta borde förändra hur det fungerar för dig. Jag har gjort en omstart av ditt modem/din trådlösa router som du lånar av oss. Efter detta gick hastigheten på din anslutning upp ordentligt. Om du provar att mäta din hastighet via http:/­/­www.­bredbandskollen.­se så kommer du att märka en förbättring. Ibland, när en åtgärd av denna typ är genomförd så behöver modemet startas om efteråt.

Jag vill att du testar hur det fungerar och återkommer med ditt resultat. Vi kommer självklart att hjälpa dig fram till att allting fungerar till 100 procent.

Problemet har fortsatt och är fortfarande inte löst. Idag blev jag igen kontaktar av en tekniker som skulle komma hit och fortsätta felsöka.

Gissa vilken tekniker?! Jo minsann, den enda teknikern jag inte vill ha hit. Jag försökte hålla igen och tänkte att vi måste ju få problemet löst. Men under samtalet blev jag bara mer och mer irriterad och känslan av obehag växte. När han beskrev vad han skulle göra när han kom hit så ifrågasatte jag det, för det var exakt det vi själva gjort tidigare efter instruktion från Telia och det har ju inte avhjälpt problemet. Då fräste han av mig och sa att han var bara glad om han skulle slippa behöva komma hit eftersom jag bevisligen inte ville ha hit honom. Nej, jag vill sannerligen inte ha hit honom och särskilt inte om han ska göra samma saker som redan är gjorda.

Jag var så upprörd så jag visste inte vad jag skulle svara, jag bara skakade och till slut la jag på luren. Omoget – ja kanske, men jag hade verkligen inget svar till honom och kände bara att jag inte kunde ha honom kvar i luren.

Skickad meddelande till Telia – men det tar säkert två dagar till innan jag hör något därifrån.

Jag är innerligt tacksam att vi har ett abonnemang med egen utrustning så jag inte står här och inte kan jobba.

Telia har pratat om kompensation, de ringer ibland och hör om problemet är löst för att vi ska kunna komma överens om en kompensation. Just nu vet jag inte alls vad den skulle kunna vara.

Edit: Fick precis SMS av Telia:

”Vår tekniker har nu avslutat ditt ärende. Om problem kvarstår ber vi dig kontakta oss på nytt för fortsatt hjälp”.

Jamen det här går ju riktigt bra. Teknikern som ville komma hit men inte fick det, har avslutat ärendet. Denna skräckhistoria fortsätter..

Edit 140825

I fredags ringde RelaCom och berättade att de satt sin bästa tekniker på tekniska problemet med vårt abonnemang. En trevlig och professionell tekniker kom hit i lördags och arbetade i ca 3 timmar och löste problemet som det verkar! Bra att de till slut tog tag i det!  Ang. den tekniker som jag inte önskar träffa igen så skulle RelaCom ta tag i det internt. Hoppas ingen annan drabbas av liknande obehagliga situationer som jag.

3 kommentarer
  • Christoffer Svensson
    21 augusti, 2014

    Hej Anna!

    Jag heter Christoffer och jobbar på Telia. Jag ber verkligen om ursäkt för att samma tekniker har bokats hem till dig igen. Så fort min kollega läste ditt mail så skickade hon en återkoppling till entreprenören. Exakt varför samma person bokats ut igen kan jag inte svara på men jag lägger en ny återkoppling på detta för dig. Du kommer även att få svar av mina kollegor i samma mailärende så att vi kan komma till en lösning på själva felet.

    Med vänlig hälsning
    Christoffer Svensson
    Telia Kundservice

    • vimleanna
      21 augusti, 2014

      Tack för snabbt svar! Att samma tekniker bokats igen kan ju bara bero på att entreprenören inte brytt sig om er återkoppling. Hur hanterar ni det? Jag vill gärna ha fortsatt dialog kring hur ni hanterar detta och hur ni garanterar att detta inte upprepas. Det är väl lika bra vi har just den dialogen här så alla som läst inlägget även kan se hur ni agerar i ärendet. Ang. felet så kan vi självklart ha fortsatt dialog i ert hanteringssystem.

  • Christoffer Svensson
    21 augusti, 2014

    Hej igen,

    Jag kollade vidare på det där med våra återkopplingar och de skickas i en ”klump” till Skanova och entreprenör en gång per vecka. Dessa gås sedan igenom på ett möte för att fånga upp felaktigheter och rutiner som inte fungerar.

    När det gäller en specifik tekniker misstänker jag dock att det blir lite av ett ”känsligt” ämne att ta upp i just det forumet och att det istället tas separat direkt med teknikern.

    I den återkopplingen som jag lade idag bad jag uttryckligen om att den här teknikern inte ska bokas på vidare uppdrag till dig samt att det inte var en engångsföreteelse. Jag hoppas att jag i och med detta kan stoppa vidare obehag för dig samt att nästa tekniker som kommer till dig slutför och åtgärdar felet.

    Med vänlig hälsning
    Christoffer Svensson
    Telia Kundservice

Eller vad tycker du?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *