Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Nystart med kosten?

Skrivet Inga etiketter 0

Tror vi är många som efter varje semester känner att man måste ta tag i sin kost och träning, för att antingen gå ner de där kilona man lagt på sig på semestern eller för att man under semesterns dekadens märkt att man faktiskt inte mår riktigt bra utav att äta som man gör.

Har du hängt med i mitt liv så vet du att jag gärna provar mig fram för att hitta det ultimata intaget för att må bra. Jag har en pappa som gick bort för tidigt i cancer. Han hade även hjärtproblem under flera år innan. En av mina bröder fick diabetes 2 vid 47 års ålder. Övervikt är mer regel än undantag i familjen. Jag var rädd att om jag fortsatte äta som jag gjorde så skulle jag inte få fortsätta vara frisk.

Några av förändringarna i min kost kan du läsa om nedan och hoppas att du tycker det är spännande att se vad jag gjort och hur det har förändrats med tiden. Kanske du kan inspireras till att ta ett varaktigt beslut om hur du vill äta när du kommer tillbaka från semestern. Eller varför inte redan under semestern, när du har tid att testa dig fram och läsa på ordentligt.

Jag började äta

För sju år sedan, 2007 när vi flyttade till Vimle, började jag äta. Jag har nämligen jojo-bantat i hela mitt liv och min ämnesomsättning verkade ha fått sig en ordentlig smäll av det för jag kunde inte äta mer än ca 1000 kcal/dag utan att gå upp i vikt. Så jag tog hjälp av en kostrådgivare online som hjälpte mig så att jag vågade börja äta igen. 6 mål mat/dag gällde: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål. Vad jag åt var inte det viktigaste, utan att jag åt. Detta var en vändpunkt i mitt liv, för i och med detta bröt jag trenden med att ständigt gå upp i vikt.

Bröd, potatis, ris och pasta

För några år sedan slutade jag helt med att äta ris, pasta, potatis och bröd. Fast potatisen och brödet slank tillbaka in i kosten igen, hade svårt att låta bli det helt. Åt mycket mindre än tidigare, men helt kunde jag inte släppa det. Fast ris och pasta har jag inte ätit på flera år nu. Jo, jag provade sushi i våras och då åt jag ris. Sötat ris dessutom. Galet påfund!

Rawfood

Efter en längre tids utmattning i kroppen, troligen orsakad av  för mycket träning utan ordentlig återhämtning i kombination med cortison och andra allergimediciner jag intagit i snart 40 år, startade jag att äta rawfood och här kan du se hur en dag med rawfood kan se ut. Jag åt 100% rawfood i 6-8 månader ungefär och halverade mina allergimediciner och blev av med infektionerna i kroppen.

Har inte mått så bra så långt tillbaka jag kan minnas! Det här var en ordentlig kick för mig och min kropp.

Vegetarian

Att äta rawfood hemma funkar utmärkt! Roger hänger på och gillar det också. Men ibland grillar han sig en köttbit eller hamburgare för att stilla sitt behov av rött kött.

När man ska ut på konferens, träffa kunder, äta lunch ute eller äta middag hos vänner så är det omständligt om jag bara äter rawfood. Därför ändrade jag stämpeln på mig själv till Vegetarian. Det stämmer inte, för jag äter ju fortfarande inte ris och pasta. Ibland kan jag dessutom äta fisk. Men det finns mer att äta om jag öppnar upp i dialogen och säger att jag är vegetarian. Ibland slinker det ner något jag kanske inte själv skulle välja.

Vetet

När jag äter ute och äter vegetariskt (med tillägget fisk) så märker jag att jag gärna väljer mackor av olika slag. Jag gör väldigt mycket val som ger mig en hög dos av vete. Det mår jag INTE bra av. Magen svullnar, jag känner mig ordentligt plufsig och blir otroligt trött.

I Almedalen inspirerades jag till att låta bli vetet helt och det har jag gjort sedan dess.

När jag av en slump ramlade på boken ”Brödberoende” kändes det som om någon skrivit den till mig. Jag har trott att jag har haft en släng av sockerberoende, men inte riktigt känt mig hemma med den stämpeln. Men brödberoende – där kände jag mig hemma direkt. Inte för att jag måste ha en stämpel, men det är ändå skönt att kunna hänga upp sitt beteende på något och se det i ett tydligt sammanhang.

Jag köpte boken och har nu läst knappt halva – jag tvekar inte en sekund på att jag har gjort ett viktigt och rätt val när jag slutade med vetet.

En livslång bestående förändring

Hade jag för 7 år sedan (eller allra helst tidigare) vetat det jag vet idag om vete så hade jag klippt bort det direkt ur min kost. För alltid. Jag har gjort det nu och kommer aldrig mer att äta vete. Inte ens när jag ska till Italien på semestern, där det finns massor av pizza och pasta.

Ska du bara göra en enda bestående förändring i din kost så rekommenderar jag dig att ta bort vetet. Men börja gärna med att köpa boken ”Brödberoende” och lär dig mer om dess effekter på kroppen. Vissa delar i boken blir väldigt vetenskapliga och kan därför bli svårlästa, men hoppa över de styckena om du vill.

Min kost idag

Idag äter jag kanske 80% rawfood. Det är basen i min kost. Hemma är det nästan bara rawfood. Ibland värmer jag mat, gör ugnsrostade grönsaker t.ex. istället. Jag dricker vin och äter popcorn. Ost äter jag gärna (och mycket) men övriga mejeriprodukter äter jag aldrig hemma. Använder mycket mandelmjölk och dressing/kladd på cashewbas. Sötsaker är alltid raw. Socker, mjöl och annat spannmål har inte funnits i vårt kök på snart 1,5 år. Kött , fågel och kaffe är helt bortvalt av mig.

När jag inte är hemma äter gärna vegetarisk. Fast utan vete, ris och pasta. Om jag väljer fisk får jag ofta bättre sammansättning av maten, för då är det inte pasta som bas i rätten utan potatis. Mejeriprodukter kan jag äta ute, men avstår gärna också.

När jag slappar till det så blir det helst veganska lantchips eller choklad.

Den maträtt, spagetti och köttfärssås, som bilden visar är en vanlig rätt i många hem. Det var det också i vårt hem tidigare. Idag skulle jag aldrig kunna äta något sådant. Bilden får mig nästan att må illa faktiskt. Märkligt hur man kan förändras.

Vad gör du för val?