Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Hur tar man rätt betalt för sin tjänst?

En viktig del i företagandet – Hur tar man rätt betalt? För att företaget ska överleva eller bli framgångsrikt behövs en vettig prissättning. Hur gör man det då?

Som egen företagare så spelar det ingen roll om man vill ta ut minimal lön och ha enorm frihet eller om man vill driva sitt bolag till att bli stort och/eller en kassako, det behövs rätt prissättning! Det är viktigt att veta hur man tar rätt betalt. Eftersom jag driver ett företag som säljer tjänster är det tjänsteprissättning jag menar här. Produkters prissättning kan jag inget om..

Hur tar man rätt betalt för sin tjänst?

Ta betalt per timme

Att bara ta betalt per timme anser jag vara förödande. Jag gjorde det själv de första åren och jag fick jobba hårdare och hårdare för att få en skälig lön. När jag insåg att min effektivitet och förmåga att strukturera upp arbetet gjorde att jag jobbade snabbare och därmed tjänade mindre så var det dags att titta på prissättningen. Jag visste helt klart inte hur man tog rätt betalt och behövde ändra på det.

Visst kunde jag höjt timdebiteringen – men det är viktigt att ligga inom branschpraxis tycker jag. Civilekonomerna visar exempel på hur en kan räkna ut sin timdebitering om man vill ha en timpenning som är ordentligt underbyggd. Även driva-eget har stöd för att sätta rätt timpris.

Pris styrt av värdet för kunden

Om jag som kund vill köpa ex. en ny bil så har jag en kravställning. Vi gör det enkelt: min kravspec är att det ska vara en vit, manuellt växlad bil med 4 dörrar och med 10 års rostskyddsgaranti. Jag åker runt och kikar på olika bilar och får prisförslag. Den billigaste kommer jag inte att köpa, för jag utgår från att det kommer vara fel på den (ja, jag fungerar så i många fall). Men sen börjar jag provköra och ställa frågor till säljare. Jag kollar med andra som köpt liknande bilar, läser artiklar och gör research. Alla bilar uppfyller min kravspecifikation, men ändå finns det andra värden som jag gör min bedömning på och som till slut avgör vilken bil jag köper. Allt går inte att specificera helt enkelt.

Det är de där andra värdena som det gäller att identifiera, att hitta de kunderna som uppskattar det jag levererar. Då kan jag ta betalt efter det värde jag levererar istället för hur många timmar jag lägger på ett arbete.

För att då återgå till bilen – jag kommer att handla den bilen som uppfyller min kravspecifikation, men framför allt den bilen som andra jag litar på är nöjda med, där jag får en god kontakt med säljare, där jag känner mig trygg efter research, där magkänslan ger mig behagligt surr OCH där jag får med sånt jag själv inte tänkt på, men som jag upptäckt under processens gång är viktigt för mig.

I det här fallet, som i och för sig är en produkt men resonemanget är detsamma, så är det helt andra värden än priset som styr, även om priset självklart är relevant också.

Prenumerationstjänster

Att ta betalt på prenumerationsbasis är ett sätt att se intäkter komma med jämna mellanrum och det skapar en trygghet för mig som företagare. Det kan gälla bokföringstjänster, on-line-kurser eller andra typer av tjänster som är återkommande köp för kunden. Det är dessvärre vanligt att tjänster/produkter som säljs med den här prissättningen har bindningstid, ex. telefonabonnemang.

prenumerationstjänst

Min prissättning

Hur man tar rätt betalt är säkert olika för olika företag och tjänster. Men det är de här modellerna jag använder i kombination för VimleWebb, en WordPress webbyrå som jag driver.

Jag debiterar fortfarande arbete per timme, men bara vissa typer av arbete. Det som debiteras per timme är löpande arbete, sådant jag inte lämnat offert på. Det är ofta jobb som mina befintliga kunder kontaktar mig om: ”ändra det där..”, ”lägg in det här..”, ”vi behöver tänka om, hjälp oss..” etc. Allt löpande arbete faktureras i slutet av månaden. Jag samlar då ihop arbetet jag gjort och fakturerar kunden. Minst 1 timme hade jag förut, men har nu ändrat det till minst 30 minuter, för en del av det jag gör tar inte mer än kanske 15-20 minuter och då känns det inte skäligt att debitera en hel timme. Tycker jag.

När en komplett webbplats produceras så används värdemodellen. Att producera en webbplats är något som jag under 10 år och närmare 300 webbplatser har utvecklat och då är det jag som ska tjäna pengarna för den utvecklingen. Så idag säljer jag kompletta webbplatser för ett fast pris, priset fastställs efter att jag haft dialog med kunden där jag fått klart för mig vad behovet är.

Prenumerationstjänster använder jag för den tekniska förvaltningen av mina kunders webbplatser. Det är tjänster som rullar på tills vidare, men hos oss utan uppsägning och självklart utan bindningstid. För så tycker jag om att göra affärer.

PS. Att sätta sitt pris styrt av vilka kostnader man har i sitt företag tror jag inte på. Då är man illa ute om man vill göra framtida investeringar eller det kommer tillfälliga kostnadsökningar. Produktprissättning är så klart annorlunda!

Hur tar du rätt betalt för dina tjänster? 

Foto av Fancycrave på Unsplash – TukTuk chaufför ger tillbaka pengar efter att ha tagit betalt för åkturen.

10 kommentarer
  • Ylva
    2 augusti, 2018

    Tack för detta! Är i startgroparna för att starta företag och har väldiga problem med just prissättningen :)
    Ha en fin torsdag

    • webbtanten
      2 augusti, 2018

      Kul Ylva! Önskar dig lycka till o hoppas du hittar rätt pris för din verksamhet

  • Yvonne
    2 augusti, 2018

    Tankeväckande för mig att läsa som funderar på om jag ska försöka etablera samarbeten genom min blogg. Har svårt att starta just pga det här med att ta betalt. Tack för inputen.

  • Intressant, det är sånt här jag behöver bli bättre på :D. Gillar skarpt informationen här :)

    • webbtanten
      2 augusti, 2018

      Vad roligt att höra att du kan få nytta av detta!

  • Kristina
    4 augusti, 2018

    Mycket bra text. Jag kände verkligen igen mig i det där med att timdebitering har för- och nackdelar. Jag gör en del saker i olika uppdrag som jag är rätt överkvalificerad för. Någon med betydligt kortare erfarenhet skulle lätt kunna gör det. Jag tycker dessutom att de är rätt tråkiga uppgifter så jag brukar göra dem supersnabbt. Med timpenning betyder det att jag är väldigt billig för kunden, men det är dyrt för mig för jag utvecklas inte och får inget betalt för min erfarenhet.
    Ska tänka om…

    • webbtanten
      9 augusti, 2018

      Ja, exakt de där misstagen är vi nog många som gjort. Hoppas du hittar ett bättre sätt att betalt. Rätt sätt för dig och din verksamhet.

Eller vad tycker du?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *