Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Det där med samarbeten och sponsrade inlägg…

Nästan vilken blogg man än besöker idag möts man av samarbeten eller sponsrade inlägg. Förväntan borde vara att det inte är några samarbeten om inte motsatsen tydligt framgår. Men är det så vi tänker när vi besöker bloggar?

Detta är INTE ett samarbete

Ja jag vet att det för många är ett jobb att blogga och självklart måste inkomsten komma någonstans ifrån. Jag har full förståelse för det. Men när vi som väljer att inte tjäna pengar på bloggen, och alltså inte har betalda samarbeten, ändå känner att vi måste skriva ”Obs detta är inte ett samarbete” är det något som inte är bra.

Jag ser personer med stort inflytande och många följare som väljer att markera ”OBS inget samarbete, bara gillar produkten!”. Jag gör likadant. För jag vill inte att mina följare ska tro att jag pratar om en produkt eller tjänst för att tjäna pengar. Utan för att jag faktiskt vill prata om den, berätta om den för andra så de också kan få samma glädje som jag.

Har inga åsikter om andras val att ha samarbeten, alla gör som man vill och som känns rätt för var och en. Jag utgår från mig själv. Jag drunknar i reklam överallt och jag vill inte ha mer. Personer som jag faktiskt älskar att följa har jag tröttnat på, för det är så otroligt mycket samarbeten. Och jag som inte köper smink, kläder och inredning har ledsnat på att läsa bloggar och följa Instaflöden där personerna inte längre ryms. Bara produkterna.

Detta ÄR ett samarbete med xxxx

Seriösa bloggare är tydliga med när de gör inlägg i samarbete med ett företag. Det är jättebra och tydligt! Men eftersom behovet att meddela när det INTE är ett samarbete finns verkar det inte räcka. Vad beror det på? För mycket sponsrade inlägg?

Förväntan hos besökare bör från grunden vara att inlägget INTE är ett samarbete. Varför känns det då som att vi som inte har samarbeten men gärna lobbar för bra produkter och platser måste tala om det. Att det inte är ett samarbete.

Hur tänker du kring sponsrade inlägg?

Läser du bloggar och retar dig på alla dessa samarbeten? Läser du bloggar och förväntar dig att det är sponsrat även om det inte är det? Hur har ditt förtroende för bloggare påverkats av denna problematik?

Du som bloggar – hur känner du? Ser du detta som ett problem eller inte?

När man måste skriva ”inte sponsrat” på inlägg som föreställer produkter eller tjänster man talar gott om så anser jag att något inte stämmer.

13 kommentarer
  • Christer Holm
    18 december, 2017

    Varför skulle ni känna er tvingade att skriva att det inte är samarbeten?

    Jag tjänar pengar på min blogg och tack vare det så har jag kunnat göra min hobby till mitt levebröd, väljer man att inte göra det utan man vill ha det som en hobby. Då ska man göra det , punkt slut.

    • webbtanten
      18 december, 2017

      Jag vet inte varför vi känner så. Men bevisligen är det fler än jag som känner så. Och det är det jag är nyfiken på. Jag har som sagt inga problem med att man väljer att ha samarbeten. Glad för dig och andra som hittat en väg som ni gillar. Mitt inlägg handlar inte om det. Utan jag ville lyfta frågan om hur vi ska göra för att vi alla ska kunna fortsätta göra våra egna val även när det gäller bloggandet. Inte meningen att trampa på några tår, ursäkta om du upplevde det så.

  • Tess Mabon
    18 december, 2017

    Hear hear!
    Nej, tokigt att behöva skriva INTE ett samarbete.
    Du slog huvudet på spiken enligt mig.

    • webbtanten
      18 december, 2017

      Jag har ingen lösning, ser dock ett problem :)

  • FREEDOMtravel
    18 december, 2017

    Vi gör ibland samarbeten och skriver det då tydligt, överst i inlägget och med annat typsnitt. Om det inte är ett samarbete ska man absolut inte behöva skriva ut det! Osäkerheten har antagligen kommit för att det funnits, och fortfarande finns, bloggare som inte märker ut. Rekordmånga bloggare har åkt dit på detta i år. Men jag tror att det kommer bli tydligare och tydligare. Bloggnätverken är noga med att stötta bloggare i att märka ut på rätt sätt, och att vissa åker dit påskyndar förstås ockdå utvecklingen i rätt riktning.

    • webbtanten
      19 december, 2017

      Ja ni är en av de som är tydliga med era samarbeten, det är jättebra! Jag tänker också att eftersom många faktiskt har betalda samarbeten så blir det nya förväntan. För det är ju inte olagligt att prata om ett varumärke om man inte får betalt. Så risken finns ju fortfarande att man känner att man måste markera att det inte ett samarbete.

  • Maria
    18 december, 2017

    Vi som inte har samarbeten ska inte behöva påpeka det tycker jag, utan att det ska vara tydligt i de inlägg där det ligger ett samarbete bakom.

    • webbtanten
      19 december, 2017

      Nej det tycker inte jag heller. Men just nu känns det viktigt att göra det. Såg senast igår att Mia Skäringer skrev ut att det inte var ett samarbete.

  • Dorotea Pettersson
    18 december, 2017

    Den enda gången jag skriver att det inte är ett samarbete är när jag har fått en gåva av ett företag som jag vill skriva om för att jag tycker om produkten men jag får inte betalt för att skriva inlägget. Jag tycker inte du behöver skriva något alls om det inte är ett samarbete.

    Kanske handlar det som det skrivits ovan om att det varit och är mycket prat om det nu att det blir förvirrande vad som gäller men enligt reglerna är det egentligen enbart vid ett betalt samarbete som det behöver skrivas ut.

    Oj så långt och snurrigt det blev.

    • webbtanten
      19 december, 2017

      Nej jag vet att jag inte ska behöva skriva om det inte är ett samarbete, men jag känner ändå att jag måste göra det. Senast igår såg jag Mia Skäringer skriva det, häromdagen Stina Wollter. Det känns viktigt nånstans. Frågan är varför. Jag tror det handlar om att allt fler bloggare har betalda inlägg och att det är den nya förväntan. Hoppas det ändras.

  • Jag har undrat varför det står ”obs, ej sponsrat” i en del blogginlägg. Men kom på att det kanske är för att det faktiskt finns en sträng marknadsföringslag. https://www.konsumentverket.se/for-foretag/marknadsforing/marknadsforing-i-sociala-medier-och-bloggar/
    Jag markerar sponsrade inlägg, men har även skrivit på infosidan ”om mig”, att det förekommer sponsrade inlägg, men även kan länka till produkter utan att få betalt.

    Om jag skriver ett sponsrat inlägg, så har jag valt att göra det för att jag såklart gillar produkten/tjänsten. Skulle t.ex aldrig tacka ja till samarbeten som inte tilltalar mig. Det skulle bara bli konstigt och opersonligt. Det är också viktigt att blanda inläggen så personligheten kommer fram.

    Att andra sponsrar bryr jag mig inte om, så länge det är personligt skrivet och finns en historia bakom och inte bara spottas ut hur som.
    MVH/Lisa

    • webbtanten
      19 december, 2017

      En annan vinkel, att man skriver ej sponsrat för att meddela lagmakten, den hade jag inte tänkt på. Lagen känner jag ju till, men har inte tolkat det som du när jag ser ”ej sponsrat”. Tack för din input!

  • […] mycket bloggar alls. Jag har tröttat på många bloggar för jag vill inte ha reklamen i form av samarbetsinlägg etc. Mina kommentarer besvaras inte (jo vissa gör!) och de jag har kommenterat hos kommer inte […]

Eller vad tycker du?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *