Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Bygg förtroende med din webbplats

Vad är syftet med din webbplats? Har du funderat på det? Många har en webbplats för att man måste finnas på webben.

Du har säkert hört uttrycket:

Finns man inte på webben så finns man inte

Ja det är viktigt att som företag finnas på webben och i sociala kanaler. Men var man ska finnas och hur man ska arbeta med de olika medierna beror bland annat på syfte, målgrupp, strategier och resurser. Men vad gäller webbplatsen är vi nog överens om att alla företag bör ha en. Men det räcker inte med att ha en webbplats om man vill ha konkurrensfördelar.

Syftet med webbplatsen?

För de allra flesta handlar webbplatsen om att vara en plats att hänvisa sina presumtiva och befintliga kunder till, för att de ska kunna förstå mer om företaget. För väldigt många är det viktigt att webbplatsen får trafik från ex. Google för att nya kunder ska kunna landas. För en del är webbplatsen ett verktyg för att samla e-postadresser till nyhetsbrev, att sälja varor i e-butiken eller/och att bygga relationer.

Oavsett om syftet med webbplatsen är något av ovanstående eller något annat så har de en sak gemensamt. Du behöver bygga förtroendet för att dina besökare ska kontakta dig, handla av dig eller återkomma till din webbplats (och handla i ett senare skede).

Hur bygger man förtroendet på webbplatsen?

Första intrycket

Har du ett etablerat varumärke behöver din webbplats leva upp till samma förväntan/erfarenhet som man har av produkten/tjänsten. Ett ex. som inte riktigt lyckats med det tycker jag är Coca-Cola, deras webbplats är inte direkt läskande och möter inte upp min förväntan på årets slogan ”Taste the feeling”.

Är du inte ”känd” än har dina besökare inga förväntningar när de kommer till din webbplats. Det första intrycket är då extra viktigt! Vill du t.ex. att företaget ska uppfattas som enkelt och tydligt ska webbplatsen visa på det och inge ett cleant och tydligt intryck.

Bjud på din kunskap

På din webbplats kan du bjuda på din kunskap, t.ex. genom att blogga om olika saker som du tror din målgrupp skulle ha glädje av. Du kan också använda sociala medier för att komplettera din bevisning av att du är kompetent och har mycket kunskap. Bevaka sökord och svara på tweets var en för mig lyckad variant när jag startade VimleWebb för 8 år sedan.

Visa kunders uttalanden

Genom att låta kunder säga hur de upplever att arbeta med dig så visar du besökare på din hemsida att du verkligen kan det du säger att du kan. Du har kunder som står upp för det och säger att du är pålitlig. Folk gör vad andra gör. Lägg referenserna utspridda på sajten, gärna tillsammans med motsvarande tjänst-/produktbeskrivning.

Namnkunniga kunders logotyper

Har du kunder vars varumärken är välkända – fråga om du kan få använda dem på din webbplats. Det visar att framgångsrika företag handlar av dig. Då kan jag också göra det – tänker besökaren. Samma sak om du använder kändisar som är dina kunder, använd dem i din marknadsföring, om du får.

Portfolio

Samla gärna utförda uppdrag i en portfolio om du visuellt kan visa vad du gjort. Berätta gärna lite om varje uppdrag så besökaren får en tydlig bild av vad ditt företag innehar för kompetens och vad som kan levereras.

Skriv ut antal i siffror

Har du många kunder, visa det! En del människor vill läsa information, andra vill se bilder och andra gillar siffror. Du kan som jag gjort tala om hur många projekt ni gjort, eller ange hur många kunder ni har. Kanske du har mängder av följare på Instagram och/eller andra sociala kanaler. Visa siffror som tydligt visar att det är många som har förtroende för er. Det visar också på att företaget har en erfarenhet och det inger trygghet.

Visa företagets seriositet

Genom att ha bilder på personerna som arbetar på företaget, eller åtminstone de som är kontaktpersoner mot webbplatsens besökare, så bygger man på förtroendet. Visa telefonnummer, e-postadresser och gärna besöksadress (ev. karta om det är relevant). Gör det lätt för besökarna att kontakta företaget! Ett företag som bara har ett kontaktformulär på sin webbplats skulle i alla fall aldrig jag handla av.

Var ärlig!

Bygg förtroendet genom att visa på företagets seriositet och var ärlig i hela kommunikationen. Sälj företagets tjänster/produkter genom att tala om dess värde och om dess nytta för kunden. Inte genom att försköna. Ärlighet varar längst och ger dig återkommande och nöjda kunder.

Har du några fler tips än de jag listat här hoppas jag du kommenterar och delar med dig!

4 kommentarer
  • Camilla Näslund
    16 mars, 2016

    Bra tips som alltid från dig Anna! Oerhört roligt och lättsamt att jobba med dig och dina lösningar. Härligt att du bjuder på din kunskap! Har lärt mig massor av dig genom åren. du är lätt att rekommendera till vem som helst som vill uppgradera sin webb! :-)

    • Anna Forsberg
      17 mars, 2016

      Tack Camilla, roligt att du gillar tipsen! Varmt tack för fina ord och att du rekommenderar VimleWebb!

  • Victoria Qvarnström
    21 mars, 2016

    Jag följer de flesta av dina råd på min sambos hundcoachblogg. Där handlar det om att vara ärlig, visa personlighet men också visa framfötterna. Jag som redaktör är, om jag ska vara självkritisk lite sämre på att alltid följa dina professionella råd om att använda delrubriker.. Men jobbar på det, särskilt eftersom vi får större och större partners. Vi blandar innehållet inom flera kategorier eftersom det inte finns en liknande blogg med både professionell och lättsam ton med länkar till många olika hundrelaterade händelser OCH verkliga fallbeskrivningar. Mycket tacksam för vad du lärt mig och supporten du gav när jag inte riktigt hajade vissa WP-funktioner! Mvh Victoria Qvarnström, bloggcoach/redaktör och bloggare

    • Anna Forsberg
      29 mars, 2016

      Vad roligt att höra Victoria att du har nytta av det jag delar med mig av!

Eller vad tycker du?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *