Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Blev ingen resa till Fuerteventura

I måndags skulle vi rest till Fuerteventura. Men ett mail från Ving damp ner i inkorgen kl 16.43 i torsdags med rubriken ”Viktigt meddelande från Ving gällande bokning xxx”.

I takt med att jag läste mailet steg besvikelsen och frustrationen.

”Vi skriver till er med anledning av er resa till Fuerteventura och hotell Club Jandia Princess. Hotellet har informerat oss om att de inför er ankomst har drabbats av en överbokning, d.v.s. att de tagit emot fler bokningar än vad de kommer att kunna ge rum till. Vi beklagar att vi därför behöver ändra boendet under er resa.

När ett hotell drabbas av en överbokning behöver vi som researrangör ta fram ett likvärdigt alternativ, både till standard och pris. Hotellet vi har fått rum på är Esencia de Fuerteventura, som ligger precis bredvid Club Jandia Princess.”

Fuerteventura och hotellet

Vi valde resmålet Fuerte Ventura dels på grund av temperaturen i november men också p.g.a just hotellet. De viktigaste detaljerna för valet var: vuxendel/bassänger, träningspassen, nyligen renoverat, läckert och modernt samt och att hotellets miljö kändes inte så ”hotellig” när man klickade runt bland bilderna. Omdömen från andra är viktiga för oss också så det var också viktigt att det hade bra betyg på både Ving och Tripadvisor.

FUEJANP1016_2_30

Alternativet vi erbjöds var helt utan vuxendel, vilket var en av de absolut viktigaste detaljerna.

Det fanns inga som helst åsikter från tidigare gäster för det hotellet vi erbjöds istället. När jag Googlade Esencia de Fuerteventura hamnade jag bara på Princess som är det hotellet som man kan göra träningar etc. på. Det ger mig inte så positiva vibbar, hotellet har ju funnits sedan 2009.

Det kanske hade blivit bra ändå, men när vi lägger 20 000,- på en resa så har vi valt både resmål och hotell med omsorg. Det är inget vi vill kompromissa med.

FUEESFP1001_2_30

När jag insett allt detta hade klockan passerat 17.00 så när jag kontaktade Ving på Twitter, telefon och chatt så fick jag inte prata med de som kände till något om det här mailet. De hade gått för dagen!

När jag till slut fick tag i en mycket trevlig och tillmötesgående person så hjälpte hon oss att leta efter ett annat hotell på en annan ö. Det blev på Teneriffa och ett okej hotell. Vi bokade det istället och jag var glad för hennes ansträngningar att försöka hitta en lösning.

Men efter nån timme så insåg vi – vi hade aldrig valt det hotellet på Teneriffa själva. Vi hade inte fastnat för det om vi skulle åka dit. Vi valde därför att avboka hela resan och få tillbaka allt vi betalat in för att istället boka en resa nån annanstans, en annan gång.

Vad kunde Ving gjort bättre?

Jag förstår mycket väl att det kan hända grejer som tvingar Ving till att hitta lösningar. Hoppas dock inte det händer särskilt ofta! Men det finns saker jag verkligen tycker hade kunnat skötas bättre.

Varför oss?

4 dagar innan avresa, en resa som bokats för 4 månader sedan och vi blir ombokade. Jag vill verkligen veta vad som föranledde att just vi ombokades. Är det för att det var första gången vi skulle resa med Ving? Har svårt att tro att vi var sist in i bokningarna på hotellet.

Varför togs ingen personlig kontakt med oss?

Om de fick beskedet så sent på eftermiddagen, så kort tid före avresa så tycker jag Ving skulle kontaktat oss personligen. Känns fegt att bara dra iväg ett mail och sedan gå hem.

Intern kommunikation

Ingen av de jag pratade med på supporten under kvällen hade en aning om vad som hänt. De fick alla läsa igenom informationen som jag fått för att kunna se om de kunde hjälpa till. Där alla till slut slutade med att säga att de som kunde svara på varför vi ombokats hade gått för dagen.

Kompensation på 500,-

Att ge oss en kompensation på 500,- per person för att göra en sån här ändring så nära inpå avresa är för mig en förolämpning! Förväntar sig inte Ving att deras resenärer väljer med omsorg och längtar efter sin resa?

Hade varit trevligt med en förklaring av Ving på varför just vi blev utvalda för den här omplaceringen.

Allt händer av en anledning

Fredag morgon, dagen efter beskedet och beslutet om att ställa in resan, faller jag och bryter armen. Så vi hade ändå avbokat resan med läkarintyg på fredagen eftersom jag inte hade kunnat utföra några träningspass ändå.

Rogers förkylning är långdragen och det hade inte blivit mycket träning för honom heller.

Så med facit i handen så gjorde Ving rätt som omplacerade oss, men de hade de ju ingen aning om. Eller?

Alla bilder har jag lånat från ving.se

2 kommentarer
  • Marie
    29 oktober, 2016

    Fy va irriterande!
    Ja, varför just ni?
    Vi funderar på att boka just till det här hotellet med ving men tvekar lite nu… Vill inte bli avbokad… det är inte bara å bara å ta ut semester, fixa barnvakt och kattvakt….
    Fy va surt det måste känts, usch. 500kr, vilket skämt

Eller vad tycker du?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *