Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

140 tecken kunddialog

Det är dags för Webbtantens första gästbloggare!

Först ut är Sandra Gonzales Sköld som har arbetat med strategiska marknads- och kommunikationskampanjer i över 10 år. De senaste åren i rollen som produktchef inom livsmedelsindustrin.

Man kan ju ställa sig frågan om det är värt att ”vara med” i en kanal där man endast kan skriva 140 tecken?
I marknadsarbetet lägger man in olika aktiviteter: öppet-hus-dag, säljkampanjer, kundtävlingar, produktinformation osv. I detta arbete kopplar man på i vilka kanaler man ska synas: tidningsannons, direktutskick, hemsida och numera då Twitter.

Använd till exempel Twitter för att utarbeta kampanjer tillsammans med dina kunder. Istället för att traditionellt skicka ut ett brev om att: ”nu är det 50% rabatt på vara X”, så ställ istället frågan direkt till kunderna på Twitter. Vilka produkter vill ni ska komma på nästa kampanj? Utifrån denna information kan man därefter arbeta fram en mer kundanpassad kampanj.

Sök, sök, sök!
Använd också Twitter som ett extra öra och öga genom att använda sök-funktionen! Antingen för att kolla av tongångarna om branschen eller t o m om en specifik vara. Här är ett exempel på hur man kan använda Twitter som uppsökande kundservice:

Twitter som kundservice

 

Twitter kundservice

 

Att använda Twitter för att förbättra sin kundservice är klockren. Ibland finns det en tendens att man glömmer bort hur viktigt kundservicen är för ett företags image.

Digital reklampelare?
Ett annat sätt att använda Twitter är att få trafik till hemsidan och/eller bloggen. Med andra ord: använd Twitter som en reklamplats. Detta är också ett konkret sätt att mäta responsen på sina tweets. Ett tips är att ha en aktiv ”Frågor-och svar-sida” (FAQ) på sin hemsida/blogg. Nya inlägg på hemsidan/bloggen twittrar man ut för att hålla igång ett flöde. Att på så sätt kunna twittra ut att man har en uppdaterad FAQ är ett sätt som företag att visa sin öppenhet. Ett annat exempel är när det är dags för ett e-post-utskick till kunderna, lägg gärna ut detta brev på hemsidan och twittra ut att: Nu finns det senaste nyhetsbrevet att läsa på vår hemsida! Även de kunder som inte prenumererar har då möjlighet att läsa.

Twitter är för mig ytterligare en kommunikationskanal att vårda! Nyttja den på rätt sätt och Twitter i sig marknadsför dig, ditt företag och din produkt. A och O är att vara hövlig på Twitter och låta kunderna veta att du har lyssnat genom att tacka för svar osv. Ha en tydlig strategi Då kan Twitter verkligen bli ett verktyg för en bra kunddialog.

Följ mig gärna på Twitter: sgonz77 eller läs mer på där jag skriver om bra saker som underlättar vardagen tillsammans med lite annat.