sigtuna-stad

Lugn och harmoni med lyx i Sigtuna

När vi bestämt oss att den 1 maj besöka Wenngarns Slott på Italiensk bilträff kände vi att vi inte ville köra upp och ner (ca 80mil) på en dag, utan vi tog ledigt på fredag eftermiddag och bokade in oss på 1909 Sigtuna Stadshotell i två nätter.

Swischa genom Sveriges landskap

Packade Alfa GTVn full, för bagageutrymmet är ju så litet, och drog iväg efter lunch på fredagen. En härlig bil att åka långt och fort i! Känner mig helt trygg när Roger kör och jag kan bara njuta av att se det underbara svenska landskapet swischa förbi. Trots pågående vårbruk och inte alltid de ljuvligaste dofterna som sökte sig in i bilen så njöt jag av bilfärden.

Restaurang i Sigtuna

När vi installerat oss på vårt fina rum med utsikt över Mälaren, om man gick ut på balkongen, tog vi en stilla promenad genom ett helt öde Sigtuna. En väldigt mysig stad med mycket karaktär. Sveriges äldsta stad som brunnit ett flertal gånger. Det äldsta kvarvarande huset används idag som fik.

utsikt-rummet-sigtuna-stadshotell

sigtunas-aldsta-hus

Vi förstod att det fanns typ två restauranger att välja på, utöver hotellet, och vi valde den som hade en meny där jag kände att glutenfritt och vegetariskt var enklast att åstadkomma. Kopparkitteln ligger på gågatan och på sommaren har de en fantastisk uteservering mot vattnet. Maten var god och väldigt generöst upplagd. Servitören berättade att man ska vara enormt mätt när man går därifrån. Han berättade också att de hade haft en gäst som hade sagt att han nog hade kunnat äta lite till, då hade de gett honom en portion till, utan kostnad, för att han skulle få bli ordentligt mätt. Vi behövde inte fler portioner, jag orkade bara äta halva min vegetariska planka!

Frukost på 1909 Sigtuna Stadshotell

Solen sken och vi längtade ut för att utforska Sigtuna. Men först hotellfrukost! Eftersom jag inte äter gluten och/eller kött så kan det ibland bli minuspoäng på frukosten, men inte här. De hade ett egenbakat fröbröd, mellankokta (!) perfekta ägg, grönsaker, frukt, egengjord musli utan vete och flera goda ostar. Så jag åt mig riktigt mätt och nöjd, dessutom med en ljuvlig utsikt.

utsikt-sigtuna-stadshotell-restaurang

Sigtuna är inte så stort – men väldigt mysigt!

Att promenera utmed strandpromenaden, titta på båtar, fåglar och människor är mysigt. Det blåste ganska mycket, så vi drog oss upp i stan och gick igenom olika bostadsområden samt besökte ruinerna. Jag försökte fota en nässelfjäril, men den vägrade öppna sig när jag väl fått in fokuset på den!

strandpromenaden-sigtuna

ruiner-sigtuna

nasselfjaril-sigtuna

Sigtuna är inte så stort, så man gör stan ganska snabbt. Ett besök på Tant Brun (det äldsta huset) var självskrivet och det var väldigt skönt att sitta i solen på deras innergård i lä och njuta av kaffe och en glutenfri biskvi som de bakat på fiket.

Vi passerade ett väldigt fult konstverk, som var installerat ute i vattnet. Jag begrep verkligen inte skönheten i det. Men jag är inte direkt känd för att förstå mig på konst. På kvällen visade det sig att det inte var ett konstverk, utan Valborgsbrasan, fiffigt placerad i vattnet!

valborgsbrasa-till-havs-sigtuna

Butikerna på gågatan är inte de vanliga som finns på alla andra ställen man besöker. Många var inriktade mot turister så förstår att turism är en viktig inkomstkälla för Sigtuna.

Lite småfrusna var det skönt att hyra den privata relaxavdelningen och glida ner i ett hett bad. Frukt och smoothies ingick också.

valborgsbad-sigtuna-stadshotell

lyxstund-relax-sigtuna

3-rätters på Sigtuna Stadshotell

Valborgsmenyn på hotellet var fantastiskt god och väl komponerad. Vi nöjt av varje tugga av både mat, miljö och varandras sällskap.

Förrätt: Sotad och rökt rotselleri med 63graders ägg och kaviar

forratt-sigtuna-valborgsmiddag

Varmrätt: Haybakad torsk med emulsion på blomsterkrasse och primörer så som sparris, morot, ramslök och brytbönor samt musselskum. (Skummet ersatte det med något annat eftersom jag inte gillar musslor)

varmratt-valborgsmiddag-sigtuna

Dessert: Marängswiss med bananpudding, italiensk maräng med mörk chokladcreme samt gräddglas. (Jag fick utan bananpuddingen pga gluten) och till det avnjöt vi en väldigt god Tokaij!

valborgsmiddag-efterratt-sigtuna

tokaij-efterratt-sigtuna

Mycket nöjda gick vi till rummet och hade full koll på valborgsbrasan och fyrverkerierna innan vi slocknade ganska tidigt efter en avkopplande dag.

valborg-sigtuna

Många fina italienska bilar på Wenngarns slott

Egentliga målet med resan upp till Sigtuna var söndagens bilträff. Vi var på plats tidigt och såg den ena finare bilen efter den andra glida in och placera sig på gräset i trädgården på Wenngarns Slott.

italiensk-biltraff-wenngarn

Efter några timmar hade vi (framför allt Roger) fotat och inspekterat alla bilar och vi drog oss hemåt.

Publicerat:

i:

3 svar till ”Lugn och harmoni med lyx i Sigtuna”

1. Profilbild för Merja Pellikka Erlandsson
    Merja Pellikka Erlandsson

Sicket mys:).

1. Profilbild för Anna
      Anna

Japp, mysa är vi bra på 😀

2. […] så uppskattar man ju inte heller bra hotell. Det trivsammaste hotellet vi bott på i Sverige är i Sigtuna. DET hotellet kan vi verkligen […]

Senaste inläggen

18°C / 12°C
22°C / 10°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.